Lapkričio 19-24 dienomis įvyko Lietuvos 100-mečio nacionalinė karjeros savaitė, kurios tikslas – moksleivių profesinis orientavimas. Mūsų gimnazijos mokiniai galėjo susitikti su įvairių sričių profesionalais, susipažinti iš arčiau su jų darbu. Lapkričio 23 d. IIA ir  IIB klasių gimnazistai lankėsi „Lietuvos geležinkelių“ Eismo valdymo centre. „Lietuvos geležinkelių“ Eismo valdymo centras – vienas iš uždarų objektų, kuriame organizuojamas ir valdomas visos šalies traukinių eismas, tiesiogiai stebimas kiekvieno traukinio judėjimas. Kas ir kaip rūpinasi traukinių eismo saugumu, mums pasakoja šio centro vadovas Albertas Karauskas.

Visų pirma A. Karauskas pakviečia mus į ryšių centrą, kuriame prižiūrima geležinkelio telekomunikacijų sistema, lokomotyvuose esantis GSM ryšys, šviesolaidžio tinklas.

Vėliau nukeliavome į serverinę. Čia stovi visa būtina įranga, kuri padeda valdyti eismą. Apsižvalgome po poilsio kambarius, virtuvėles. Tvarkdariai dirba daug ir sunkiai, tad turi ne tik kur pavalgyti, bet ir kur pailsėti, net pasportuoti. 

 Užsukome  į inžinierių kambarį.

Centro viršininkas  pakvietė užsukti į Grafikų sudarymo skyrių. Traukinių eismo grafikas atrodo labai įspūdingai.

Čia žymima laiko skalė, įvairūs traukinių eismo ruožai. Traukiniai grafike žymimi skirtingomis spalvomis. Raudona spalva žymi keleivinius, mėlyna ir juoda – įvairaus tipo prekinius traukinius.

Visi traukiniai skirstomi į neeilinius ir eilinius. Pavyzdžiui, gaisrams gesinti skirtas traukinys, kuris veža 120 tonų vandens, yra neeilinis. Jis turi visą būtiną įrangą gaisrams gesinti. Tokie Lietuvoje yra keturi: Vilniuje, Kaune, Šiauliuose ir Klaipėdoje. „Paprastai tokie traukiniai siunčiami į labai didelius gaisrus, kadangi jų reagavimo laikas gana didelis“, – paiškina A. Karauskas.

Prie neeilinių traukinių priskiriami ir avariniai traukiniai. Jie turi galingus kranus, vežasi vikšrinius vilkikus ir kitokią papildomą įrangą, kuri būtina, jeigu įvyksta avarija ar kokia katastrofa, net paprastas nuriedėjimas nuo bėgių.

Karauskas pakvietė pasižvalgyti ir mokomojoje klasėje. Čia nauji darbuotojai mokomi dirbti su traukinių eismo valdymo sistema, o jau dirbantys turi galimybę pasitobulinti.

 „Geležinkelis turi videokonferencijų sistemą – ją turi visi didieji padaliniai. Jeigu vyksta pasitarimas, susijungiame ir visi vieni kitus matome. Taigi, geležinkelis šiandien yra labai šiuolaikiškas“, – pažymi A. Karauskas.

Tvarkdariais Eismo valdymo centre gali dirbti ne visi norintys. Kaip teigia centro vadovas, norint čia dirbti, labai svarbu turėti panašaus darbo patirties traukinių stotyje. „Nėra amžiaus cenzo, tačiau dažniau ateina jauni žmonės, kadangi jiems įsisavinti tiek informacijos, kiek yra mūsų darbe, būna paprasčiau“, – tvirtina A. Karauskas.

Pagaliau atėjome į eismo valdymo salę.

Ji didžiulė. Iš čia ir yra stebimas ir valdomas visas traukinių eismas. „Eismo valdymo centre dirba 4 tvarkdarių pamainos. Žmonės čia pluša po 12 valandų: nuo 7 iki 19 val. ir nuo 19 iki 7 val. Šis darbas iš tiesų reikalauja didžiulio dėmesingumo, yra atsakingas ir sudėtingas.“

Būkite atidūs”, – ekskursijos pabaigoje įspėjo A. Karauskas, – ,,nes  traukinio stabdymo kelias, įjungus staigųjį stabdymą, važiuojant 80 km/val. greičiu siekia apie 1,25 km. Taigi, sustoti laiku – dažnai ne mašinisto jėgoms”.

Dailės, technologijų mokytoja Svetlana Voytkevich